تصویر ثابت

تصویر ثابت

تقابل های بنیادگرایی مذهبی و فرهنگ فولکلوریک در بلوچستان
Бɇҥ 牡ǐ


به وبلاگ من خوش آمدید!
بلوچ

تقابل های بنیادگرایی مذهبی و فرهنگ فولکلوریک در بلوچستان

در این نوشتار از منظری جامعه شناختی و با حفظ اصول حرفه ای حرفه ی جامعه شناسی، که یکی از آنها، تلاش برای مهار ارزش ها و اعتقادات شخصی است، به دنبال توصیف و احیاناً تبیین واقعیت اجتماعی جدیدی در بلوچستان ایران هستیم که می توان آنرا «خیزش جدید فرهنگ فولکلوریک بلوچی و چالش بنیادگرایی مذهبی» نامید.



ȏȣ塣١Ƞ...


لانگو«laango» آخرین نسل از یک هنر هزاران ساله در بلوچستان

به جرات می توان گفت سازها و آلات موسیقی ابداع شده توسط بشر که الهام گرفته از وزش باد،صدای آب، صدای تنه درختان،آوای پرندگان و ... بوده است در زمره اولین آلات موسیقی دست ساخته بشر بشمار می رود که اکنون به سازهای بادی و کوبه ای نظیر«نی،سرنا،طبل و دهل» مشهور هستند و پس از آن انسانهای اولیه با نواختن اینگونه اصوات به اجرای حرکات موزون بر گرفته از محیط پیرامون خویش می پرداختند.



ȏȣ塣١Ƞ...


زبان و فرهنگ بلوچی در ترکمنستان

پژوهشی از موسسه زبانشناسی روسیه، فرهنگستان علوم مسکو، گروه زبان‌های ایرانی در جمهوری ترکمنستان، اقلیت کوچکی ساکن هستند که کمتر مورد شناخت جامعۀ جهانی قرار گرفته‌اند که این اقلیت بلوچ می‌باشد. بلوچ‌ها مردمانی سرشار از حس وحدت، فرهنگ قوی، تاریخ، زبان، سنت و مذهب مشترک هستند. بلوچ‌های ترکمنستان بخشی از جامعۀ جهانی هستند که با فرهنگ و تاریخ منحصر به فرد خود عمدتاً در کشورهای پاکستان، ایران و افغانستان سکونت دارند.



ȏȣ塣١Ƞ...


مم خرس سیاه بلوچستان

برای  تصویر برداری از خرس سیاه بلوچستان که با نام محلی " مم" شناخته می شود   و جانوری بسیار کمیاب و در معرض انقراض  است ، به مدت 130 شبانه روز مانند آن جانور زندگی کردم و به دنبال اش گشتم.  مجبور بودم برای بدست آوردن بهترین جواب طی  مدت90 روز،  یک نفره کار را ادامه دهم. در این مدت با  بیش از 500 کیلومتر پیاده روی ، توانستم  تنها رد پای 4 خرس را پیدا کنم.



ȏȣ塣١Ƞ...


آئین های عید قربان در میان مردم بلوچستان

از قدیم الایام برگزاری اعیاد و مناسبت های مختلف در میان اقوام ایران زمین یاد آور برپایی رسوم و آئین های خاصی هر مراسم و مناطقی بوده است که ایرانیان در برگزاری مراسم های ملی ،مذهبی و قومی خود توجه و اهتمام ویژه ای دارند.



ȏȣ塣١Ƞ...


قلعه حیدرآباد خاش

قلعه حیدرآباد در جنوب شرق خاش از جمله آثار تاریخی باقیمانده از دوره متقدم اسلامی در این منطقه است.
این قلعه درسال ۱۹۲۰ میلادی (۱۲۹۹هجری شمسی) از سوی شخصی به نام عیدوخان ساخته شد و...



ȏȣ塣١Ƞ...


مراسم و آئین های نوروز و بهارگاه در بلوچستان

بلوچستان از دو منطقه وسیع تشکیل شده است.این دو منطقه با وجود داشتن مشترکات زیاد در برخی موارد تفاوت هایی در فرهنگ عامه،زبان و گویش محلی، آداب و رسوم،موسیقی و حتی…



ȏȣ塣١Ƞ...


“سبک های آراستن” در زنان بلوچ

فن آرایش از فنون بسیار قدیمی است که شواهد باستانی آن از سه هزار سال پیش از میلاد، امروز بوسیله مکتشفین از زیر خاک بیرون می آید.



ȏȣ塣١Ƞ...


هانی و شی مرید یکی از داستان های کهن و ماندگار ادبیات پربار بلوچی است که قرن ها سینه به سینه به صورت داستان و منظومه ی شعری نقل شده است.



ȏȣ塣١Ƞ...


موقعیت جغرافیایی: شهرستان کنارک با مساحت ۱۱۵۶۹کیلومتر مربع در منتهی الیه جنوب شرقی ایران و استان درنواحی ساحلی دریای عمان واقیانوس هند ودر حدود ۳۰ کیلومتری بندرچابهار ق رار گرفته است.



ȏȣ塣١Ƞ...


موقعیت جغرافیایی: شهرستان زابلی با ۴۲/۶۱ درجه طول جغرافیایی و ۱۸/۲۷ درجه عرض و ۶۲۰۰ کیلومتر مربع مساحت یکی از مناطق قدیمی است که در یک چند راهی بین شهرستانهای ، ایرانشهر، سرباز، سیب سوران و خاش قرار دارد.



ȏȣ塣١Ƞ...


موقعیت جغرافیایی:

شهرستان دلگان با وسعت حدود ۱۱۷۵۵ کیلومتر مربع معادل ۳/۶ درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده است.



ȏȣ塣١Ƞ...


 موقعیت جغرافیایی: شهرستان سیب و سوران با وسعت حدود ۶۷۸۰ کیلومتر مربع معادل  ۶/۳ درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده است. شهرستان سیب و سوران از شمال به خاش و سراوان و از شرق به سراوان از غرب به زابلی و از جنوب به سراوان و سرباز.



ȏȣ塣١Ƞ...


نام “بلوچستان” در کتیبه‏ هاى میخى داریوش هخامنشى در “بیستون” و “تخت جمشید”، “ماکا” یا مکه ضبط شده است که “استان چهاردهم” بوده است.



ȏȣ塣١Ƞ...


یک شنبه 23 بهمن 1398برچسب:, :: 18:34 :: 姭ԤХ : امید sh

 

به وبلاگ Balouch خوش آمديـــــــــــد

براي حمايت از سايت و زحمات مديران لطفا در سايت عضو شويد



محمد بلوچزهی

Yaddasht- Balutch - 17 Bahman 90.jpg

جریان روشنفکری در هر کجای دنیا همیشه در اقلیت بوده و هست و طبیعی است که توده مردم در اکثریت مطلق به سر می برند اما آنچه که این جریان را با هم طیفان بلوچ خویش متمایز می سازد عملگرا نبودن جریان روشنفکری بلوچ و گسست های اجتماعی میان آنهاست.



ȏȣ塣١Ƞ...


 

8e94fa88149bb02ec9fec557a6f043af.jpg

تصویر: ورهرام

 

 سه شنبه ۱۱ یهمن 1390 ساعت ۶  بعد از ظهر، فیلم مستند ” مزرعه ای که رویید و شهر شد “    ، در خانه هنرمندان به نمایش  در می آید . مستند ” مزرعه ای که رویید و شهر شد “ توسط یاسر خیر  تهیه  و کارگردانی  شده  و به  شهر زاهدان، تاریخ ، تمدن و یک دوران می پردازد .  پس از نمایش فیلم ، فرهاد ورهرام  به عنوان کارشناس به پرسش و پاسخ با کارگردان و حضار خواهد پرداخت .



ȏȣ塣١Ƞ...


بلوچی زبان مردم بلوچ است. این زبان در جنوب غربی پاکستان، جنوب شرقی ایران، جنوب افغانستان، کشور های ساحلی خلیج فارس و نیز ترکمنستان مورد استفاده قرار می گیرد. این زبان از لحاظ ادبیات شفاهی دارای منابع غنی است. داستان ها، حماسه ها، اشعار و سایر انواع ادبی سینه به سینه از نسلی به نسل دیگر منتقل شده اند. این زبان جزء خانواده زبان های هند و ایرانی است که در شاخه ایرانی قرار دارد.



ȏȣ塣١Ƞ...


Balutch.jpg

 

از قدیم الایام برگزاری اعیاد و مناسبت های مختلف در میان اقوام ایران زمین یاد آور برپایی رسوم و آئین های خاصی هر مراسم و مناطقی بوده است که ایرانیان در برگزاری مراسم های ملی ،مذهبی و قومی خود توجه و اهتمام ویژه ای دارند.



ȏȣ塣١Ƞ...


http://www.mybalochistan.com/wp-content/uploads/myba-82.jpg

در پاکستان شواهد قدیمى روستایى از “قلعه گل محمد” و “ژوب” و “دره لورالایى” در بلوچستان به مواد بزرگترى در “مهرگر” تبدیل شده‏اند و یک نقش و نگارِ رشدِ مداوم را مجسم مى‏سازند تا اینکه ما وارد مرحله “تمدن سند” پیشرفته مى‏شویم که شهرهاى “موهنجودارو” و “هاراپا” نماینده آن مى‏باشند.



ȏȣ塣١Ƞ...


عکس از: داریوش مبارکی

“موسی بلوچ” نوازنده با استعداد دونلی بلوچستان و تنها جانشین مستعد شیرمحمد اسپندار حین رانندگی در مسیر روستای محل زندگی‌اش به نیک شهر چابهار بر اثر تصادف مجروح شد و قبل از رسیدن به بیمارستان جان به جان آفرین تسلیم کرد.



ȏȣ塣١Ƞ...


myba-75.jpg

 

هر قومی نسبت به شرایط فرهنگی وجغرافیایی قالب سروده ها و نوع سازها و حتی دستگاه های موسیقیایی خود را درطی زمان انتخاب میکند.



ȏȣ塣١Ƞ...


b1.jpg

 

قوم بلوچ یکی از اصیل ترین اقوام ایرانی و آریایی است و همانند سایر اقوام آریایی و ایرانی باور ها و اعتقادات مشترک با سایراقوام آریایی دارد و برخی از باورها و اعتقادات این قوم متناسب با مهاجرت ها از غرب و شمال غرب به  جنوب شرقی و شرایط خاص جغرافیایی تغییراتی ایجاد و با اقوام دیگر که همسایه این قوم اصیل آریایی بوده اند دادوستد فرهنگی داشته وهمانگونه که  فرهنگ آریایی قوم بلوچ تاثیر گذار بوده متاثر از فرهنگ همسایگان نیز شده است.



ȏȣ塣١Ƞ...


Balutch - 26 Mehr 90- Goatre.jpg

 

لذیذترین ماهی‌های جنوب ;کشورمان  را اینجا، صیادان «گواتر»، آخرین نقطه ایران در جنوبشرقی کشور صید می‌کنند. برای رسیدن به گواتر باید کوه‌های مینیاتوری را پشت سر بگذاری و بعد به ناگاه دریای آبی به استقبالت می‌آید.



ȏȣ塣١Ƞ...


Balutch- 23 Mehr 90- Mekran.jpg

 

رنج من به عنوان کسی که سودای نوشتن در سر دارد و می خواهد بیشتر از گذشته مردمان بلوچ بداند ، کمبود منابع مکتوب ، مستحکم و قابل استناد بر پایه علمی است ، آنچه امروز ما از تاریخ بلوچستان می دانیم یا وابسته به نویسندگان و مورخان غیر بلوچ است که روزگاری از این سرزمین عبور کرده اند و یا بر حسب ماموریت کاری شان مجبور به سفر به بلوچستان شده اند. البته بوده اند کسانی که رنج بسیاری در شناساندن تاریخ و فرهنگ بلوچ متحمل شده اند و قدردانی نکردن از زحمات شان ، جفایی بزرگ در حق آنان است.



ȏȣ塣١Ƞ...


Balutch- 19 Mehr 9à- Shotor.jpg

فصل پائیز در بلوچستان فصلی است مناسب و باب میل و طبع شترها تا بیش از پیش به جست و خیز و تاخت و تاز در دل مراتع و دشت های این منطقه مشغول شوند و در این میان رهگذران و مسافران مسیرهای مختلف جاده ها در طول مسیر طنازی زیبا شتران بلوچ را به نظاره بنشینند و با آنها عکس یادگاری انداخته و یا اینکه از دنیای زیبای آنها فیلم بگیرند.



ȏȣ塣١Ƞ...


Balutch- 18 Tir 90- Dokhtar balutch.jpg

طراحی مد و لباس به یک حرفه پر رونق و جذاب در دنیای امروزی مبدل گشته است و با توجه به تحول چشمگیر در صنعت مد و لباس این بخش توانسته قسمت اعظم اقتصادی بسیاری از کشورها را شکل دهد و به عنوان برند اقتصادی آن کشور ها خود نمایی کند. در جهان امروز از لباس تنها وسیله ای برای پوشش و یا 

محافظت در برابر سرما و گرما استفاده نمی شود بلکه از منظر شرکت ها و کمپانی ها، طراحی مد و  لباس جزو مشاغل پر درآمد بشمار می آید.



ȏȣ塣١Ƞ...


iranethnoreligmap.jpg

این نقشه که از سایت «نقشه های جهان»(Maps of the World) گرفته شده است، تصویری عمومی از ساختار قومی ایران ارائه می دهد.



ȏȣ塣١Ƞ...


30169498-859930.jpg

موسیقی نقشبندی در بلوچستان،موضوع مقاله ای بود که تحت عنوان «موسیقی نقشبندی و روستای دهک سراوان» سال گذشته در صفحه صدا و موسیقی منتشر شد.در آن مقاله اشاره ای به قریه پیرآباد به عنوان یکی از مراکز مهم اجرای موسیقی طریقت در شرق بلوچستان شده بود.



ȏȣ塣١Ƞ...


سه شنبه 1 دی 1390برچسب:, :: 19:18 :: 姭ԤХ : امید sh

 گالری موسیقی آنلاین بلوچستان

ردیف نام موسیقی نام نوازنده ، خواننده نوع موسیقی دانلود
۱ دونلے استاد اسپندار دونلی دانلود
۲ اول گومن اشکے کرته الله نظر پاپ دانلود
۳ زهرا الله نظر پاپ دانلود
۴ گل زاده الله نظر پاپ دانلود
۵ نے دیما هوشتاتے الله نظر پاپ دانلود
۶ موسوم بهارنت حسین زاهدانی سنتی دانلود
۷ الله که دل نے سوچیت حسین زاهدانی لیکو دانلود
۸ آه کپوت سبزیں حسین زاهدانی لیکو دانلود
۹ بیا برون لوگے حسین زاهدانی لیکو دانلود
۱۰ دل گرفتارنت حسین زاهدانی لیکو دانلود
۱۱ یا خداوندا ته بکن کاره حسین زاهدانی لیکو دانلود
۱۲ وجنن لیکوئے خدا مراد لیکو دانلود
۱۳ نازینا بلوچانا رستم میر لاشاری سنتی دانلود
۱۴ نوروز رستم میر لاشاری و گروه پادیک سنتی دانلود
۱۵ بهار کیت پدا رستم میر لاشاری و گروه پادیک سنتی دانلود
۱۶ بهار دین محمد زنگشاهی سنتی دانلود
۱۷ پت و براسان دین محمد زنگشاهی سنتی دانلود
۱۸ حضرت عشک دین محمد زنگشاهی سنتی دانلود
۱۹ سرود خاش دین محمد زنگشاهی سنتی دانلود
۲۰ سرود سراوان دین محمد زنگشاهی سنتی دانلود
۲۱ شوشکو جان دین محمد زنگشاهی سنتی دانلود
۲۲ کپوتان دین محمد زنگشاهی سنتی دانلود
۲۳ گل ان موسم دین محمد زنگشاهی سنتی دانلود
۲۴ من عذاب دین محمد زنگشاهی سنتی دانلود
۲۵ جے بلوچستان سعید برهانزهی سنتی دانلود
۲۶ زینت سعید برهانزهی سنتی دانلود
۲۷ لاشار سعید برهانزهی سنتی دانلود
۲۸ ماه گل سعید برهانزهی سنتی دانلود
۲۹ شیرین پیغام سعید برهانزهی لیکو دانلود
۳۰ شه روچا روچ سوج کن ظاهر بلوچ سنتی دانلود
۳۱ رفتوں دبے عظیم سرفراز پاپ دانلود
۳۲ ته گومن کولو کسم کن غلام سنتی دانلود
۳۳ هو کپوت سبزیں غلام لیکو دانلود
۳۴ دل گروه تک توار رپ دانلود
۳۵ لاشار گروه تک توار رپ دانلود
۳۶ مروچان گروه رستاک سنتی دانلود
۳۷ موسم بهار ماشاءالله بامری سنتی دانلود
۳۸ جاں شوک تو چے زانے محمداسحاق بلوچ نسب سنتی دانلود
۳۹ دادشاه ملا کمال خان هوت سنتی دانلود
۴۰ مکُران ملا کمال خان هوت سنتی دانلود
۴۱ منے باگو چمن بوستان ناشناس ۱ سنتی دانلود
۴۲ جان شوک تو چے زانے ناشناس ۲ سنتی دانلود
۴۳ سالو جو مله مله لونگے واجه ناشناس ۳ سنتی دانلود
۴۴ دگه دگه نے گپے ناشناس ۴ رپ دانلود
۴۵ ٹپے انت تے اقبال ناشناس ۵ پاپ دانلود
۴۶ مروچے فکرے هون ناشناس ۵ پاپ دانلود
۴۷ هو جنیک ناشناس ۵ پاپ دانلود
۴۸ اے عید روچ خوشیه نذیر سنتی دانلود
۴۹ چم تے خمارنت نذیر سنتی دانلود
۵۰ عید روچ انت نذیر لیکو دانلود

..



سه شنبه 13 دی 1390برچسب:هامین و همّت, :: 19:1 :: 姭ԤХ : امید sh

http://www.mybalochistan.com/wp-content/uploads/myba-76.jpg

کاروتلاش وتعاون درفصل برداشت خرما (هامین) در بلوچستان



ȏȣ塣١Ƞ...


سه شنبه 13 دی 1390برچسب:, :: 18:35 :: 姭ԤХ : امید sh

http://s1.picofile.com/file/6243453718/myba_2.jpg

آفرین تفتان عروس سبز پوش                             ساقی گلچهره ساغر فروش

قامت دلجوی تو امید من                                   عارض اسپید تو خورشید من



ȏȣ塣١Ƞ...


لیستی از غذاهای مشهور بلوچستان بهمراه روش تهیه و موارد مصرف آن



ȏȣ塣١Ƞ...


مساحت:

شهرستان نیکشهر حدود ۲۳۹۳۰ کیلومترمربع مساحت دارد و حدود ۱/۴۵درصد از مساحت کل کشور را شامل می شود.



ȏȣ塣١Ƞ...


مساحت:

شهرستان چابهار با مساحتی حدود ۱۷۱۵۵ کیلومتر مربع در منتهی الیه جنوب شرقی ایران در کنار آبهای گرم دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته‌است.



ȏȣ塣١Ƞ...


مساحت:

شهرستان زاهدان حدود ۳۶۵۸۱ کیلومترمربع مساحت دارد، یعنى ۲/۲۱درصد از مساحت کل کشور را شامل مى‏شود.



ȏȣ塣١Ƞ...


عصر حَجَرْ (۵۰۰۰ ق.م):

شروع دوران تمدن ماقبل تاریخ بلوچستان در عهد دوم است که حدود ۵۰۰۰ سال پیش از میلاد می باشد.



ȏȣ塣١Ƞ...


صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 14 صفحه بعد

姭ԤϐȤ
­祏懼/font>
Îҭ䡣ه∼/font>